موبایل
آدرس کلینیک

ایمپلنت


خوشبختانه امروزه ایمپلنت دندان ، روبرو شدن با مشکلات بی دندانی را بسیار آسان کرده است. از دست دادن یک یا چند دندان، مشکلی است که برای بسیاری از انسانها سخت و حتی غیرقابل تحمل است، اما به دلایل متعدد احتمال روبرو شدن با عارضه ی بی دندانی وجود دارد. مشکلی که تا چندی پیش راهی جز استفاده از دتدان های مصنوعی نداشت. این دندان ها به دلیل شکل ظاهری و مشکلات دیگری که داشت، رضایت مریض را جلب نمی کرد. ایمپلنتولوژی حاصل آخرین تحقیقات و تکنولوژی های روز دنیا است. قرار دادن ایمپلنت دندان در فک، درمانی نه چندان سخت است که عارضه ای در بر ندارد. ایمپلنت دندانی همان نقش دندان های اصلی را تا پایان عمر برای بیمار ایفا می کند. 
ایمپلنت یک نوع پایه فلزی خاص از جنس تیتانیوم است که با سلول های بدن کاملا سازگار می باشد به عنوان جایگزین ثابت و دائمی به جای دندان از دست رفته ،توسط دندانپزشک در داخل استخوان های فک قرار می گیرد.
افرادی که یک یا تعدادی از دندان های خود را از دست داده اند وبی دندانی کامل دارند .با استفاده از ایمپلنت می توانند زیبایی لبخند و توانایی جویدن طبیعی خود را باز یابند.
 
مدت زمان درمان ایمپلنت 
مدت زمان درمان برای همه بیماران یکسان نیست. برای مثال اگر بیمار با مشکل تحلیل استخوان مواجه نباشد و استخوان فک او قوی باشد کاشت فوری دندان برایش انجام شده و مشکل بی دندانی او حل می شود. طول این درمان یک روز تا یک هفته است.
در صورتی که شرایط بیمار اینگونه نباشد از روش معمول کاشت دندان استفاده خواهد شد. حداقل مدت درمان در این روش برای فک پایین سه ماه و فک بالا شش ماه خواهد بود. طی این مدت جراحی و جایگذاری روکش دائمی انجام می شود. توجه کنید که اگر بیمار به فرآیند پیوند استخوان و یا انجام لیفت سینوس احتیاج داشته باشد مدت درمان می تواند تا یکسال ادامه پیدا کند. 
ایمپلنت ها از نظر برند با هم چه تفاوتی دارند؟
میزان اعتبار کاشت دندان به فاکتور هایی از قبیل: قدمت، پژوهش های انجام شده و درصد موفقیت آن بستگی دارد.  از موارد قابل اهمیت در زمینه سابقه یک برند این است که در صورت نیاز به تعویض قطعه بعد از چند سال بتوان آن را از همان برند تهیه نمود.
روش های مختلف کاشت دندان چیست؟
روش های کاشت  به دو صورت است:
  • با برش لثه (flap)
  • بدون برش لثه (flapless)
در روش اول جراح لثه را برش می دهد تا به قسمت مرزی استخوان برسد. با استفاده از ابزار جراحی، لثه کنار زده شده تا وی بتواند قسمت دریل استخوان را واضح ببیند. زمانی از این روش استفاده می شود که استخوان باریک است و باید دید مستقیم به استخوان داشت. عیب این تکنیک اینست که درد و لطمه به لثه و استخوان وارد خواهد شد.
در صورتی که استخوان باریک نبوده و دارای قطر کافی باشد از روش بدون برش لثه استفاده خواهد شد. از آنجایی که این روش دیجیتال بوده و با استفاده از راهنمای جراحی انجام می شود، بدون خطای دستی می باشد. گاید یا راهنما همانند یک شابلون روی فک قرار گرفته و موجب می شود که میزان خطا در دریل اشتباه و غیرعمود فک بسیار کم شود. بدین صورت طول عمر بیشتری خواهد داشت. طی این روش نیازی به بخیه زدن فک نیست و سطح آسیب به بافت های نرم و سخت دهان و دندان حداقل ممکن است.
گاید جراحی چیست؟
یکی از ابزار های نوین علم دندانپزشکی استفاده از گاید جراحی یا راهنمای جراحی است که در بیشتر عمل ها از آن استفاده خواهد شد. برای استفاده از گاید جراحی از قالب گیری و تصاویر سه بعدی دهان بیمار استفاده خواهد شد تا بتوان قالب مناسب را تهیه نمود.
پزشک اطلاعات مورد نیاز از آناتومی فک بیمار را وارد نرم افزار کرده و قطعه مورد نظر درون آزمایشگاه ساخته می شود. پس از آماده شدن، هنگام جراحی از آن استفاده خواهد شد. گاید جراحی یا راهنمای جراحی میزان دقت را بالا برده و زمان جراحی را کاهش خواهد داد. هر چه دقت جراحی بالاتر رود درصد موفقیت کاشت دندان نیز بیشتر می شود.
هزینه کاشت ایمپلنت دندان چقدر است؟
قیمت برای همه بیماران یکسان نیست. درمان با توجه به ساده یا پیچیده بودن آن روند مختلف و هزینه متفاوتی را دربر خواهد داشت. شرایط بیماران از جمله: نیاز به کشیدن دندان ها، شرایط استخوان ها و سینوس های فک بالا و نوع برند مورد استفاده در قیمت آن بسیار موثر خواهد بود.
افراد با برخی از بیماری های خاص مانند افراد دیابتی باید حتما از برند های خاصی استفاده کنند. در نتیجه برای این بیماران، افراد سیگاری و آن هایی که نیاز به کاشت فوریدندان دارند از برند های خاصی استفاده خواهد شد.
توجه کنید برخی از بیماران که مدت زیادی در فکین خود دندانی نداشته اند، این افراد جهت کاشت ایمپلنت نیازمند پیوند استخوان هستند چون استخوان به مرور زمان تحلیل رفته و امکان کاشت بدون انجام پیوند را بسیار کم کرده است. ممکن است نیاز به لیفت سینوس که با توجه به شرایط بیمار ممکن است لیفت باز یا بسته باشد، نیز وجود داشته باشد.
تشخیص و تصمیم گیری در رابطه با این امر از طریق مشاوره با متخصص انجام می شود. هزینه های دریافتی از بیماران مطابق با تعرفه قانونی دندانپزشکی با کیفیتی بالا و در کلینیک دندانپزشکی تاج نور انجام خواهد شد.
در ایمپلنت دندان که یک جزء استوانه ای شکل می باشد و از تیتانیوم ساخته شده است تحلیل استخوان صورت نمی گیرد. این قطعه جایگزین ریشه دندان بوده و همانند ریشه دندان همه فشار هایی که با جویدن حاصل می شود به استخوان وارد خواهد شد. در حقیقت مانند یک دندان طبیعی برای فرد کاربرد دارد، از عمر و پایداری بیشتری برخوردار است و از ظاهر دندان و عملیات جویدن غذا کاملا پشتیبانی می کند.



جنس روکش دندان چیست ؟
روکش های دندان در دو دسته تقسیم بندی خواهند شد:
  •  روکش pfm
  •  روکش زیرکونیا
به این دلیل که قسمت زیرین روکش pfm فلز است بعد از یک مدت کوتاه از گذشت کاشت ممکن است لثه ها سیاه شوند. در این میان روکش های زیرکونیا تفاوت دارند و قسمت زیرین آن ها از سرامیک است. در نتیجه آن ها مشابه و همرنگ با دندان های طبیعی می باشند و لثه ها هیچگونه آسیبی نخواهند دید.
هزینه روکش زیرکونیا در مقایسه با روکش pfm بالاتر است. سطح کیفیتی این دو روکش مانند یکدیگر است و با توجه به تشخیص پزشک و شرایطی که یک بیمار دارد از یکی از این دو روکش استفاده خواهد شد. خوشبختانه در کلینیک دندانپزشکی تاج نور روکش pfm و روکش زیرکونیا با کیفیتی عالی و با استفاده از بهترین مواد توسط متخصصین ساخته خواهد شد.